طراحی لوگو و لوگوتایپ

پیکتوگرام | طراحی لوگو برای شرکت پتروسازان فعال در زمینه سوخت رسانی به کشتی

مونوگرام | طراحی لوگو برای شرکت آرمان استیل فعال در زمینه تولید ورق های استیل

پیکتوگرام| طراحی لوگو برای شرکت توتکس فعال در زمینه قطعات یدکی خودرو

لوگوتایپ | طراحی لوگو برای شرکت چالسیو فعال در زمینه لوازم یدکی خودرو

لوگوی ترکیبی | طراحی لوگوی ترکیبی برای هتل استرلوس

لوگوی کلاسیک | طراحی لوگوی کلاسیک برای هتل استرلوس

طراحی لوگو – آرم

آرم کلمه فرانسوی است که، ورودش به جامعه ما مربوط به چند دهه اخیر است. نخستین طراحان آرم فردریک تالبرگ سوئدی و موشخ شروری از ارمنیان مهاجر بودند.
کلمه لوگو یک واژه یونانی است و به معنی زبان مشتق شده است . لوگورا به عنوان یک نماد یا علامت در نظر میگیریم که معرف و نمایانگر یک سازمان، حرفه، محصول یا حتی یک همایش یا رویداد خاص است.

تعریف نشانه: نام تصویری است که ساده، مختصر و موجز، موضوع را متجسم میکند. نشانه کاربرد و عملکرد معینی دارد که حدود آن در جامعه ما مشخص نیست. آرم یا نشانه یکی از مهم ترین موضوعات رشته گرافیک محسوب می‌شود، چرا که با کمترین عناصر بصری و ایجاد فرم منسجم و واحد، بایستی دارای بیانی گویا، روان، ساده و زیبا باشد. آرم معرف شخصیت و هویت یک مجموعه، شخص، شغل یا هر گونه فعالیت می‌باشد.به همین دلیل بعضا باید دارای قابلیت های بین المللی باشد.

چرا لوگو طراحی کنیم؟!

تاریخچه و قدمت حضور نشانه ها و لوگو در دنیا به دوره ماقبل تاریخ و غارنشینی بر میگردد، به طوری که مردم آن زمان برای انتقال مفهوم کلمه و اطلاع رسانی به یکدیگر از اشکال و نشانه ها استفاده میکردند. بنابراین می توان به این نکته دست یافت که حضور یک لوگو ارائه کننده مفهومی بصری برای مخاطب بیننده است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
طراحی لوگو پروژه ای بزرگ، زمان بر و فوق العاده حساس است که در طی آن طراح گرافیست باید بتواند نیاز مشتری خود را آنالیز و برسی کند و اتود های (طرح اولیه) مورد قبولی به وی ارائه کند.
در بحث طراحی لوگو از المان شناسی، نماد شناسی و مفهوم گرایی ساختار مربع، دایره و مثلث استفاده میشود تا بتوان مفهوم ذات لوگو و آرم را بصورت گویا تری ارائه کرد و شاخص ترین فرایند موجود در شغل و پروژه مورد نظر را به صورت بصری نمایش داد.
لوگو یا نشان تجاری هویت یک سازمان یا شرکت است. به کمک لوگو، نام شرکت، زمینه و حوضه فعالیت شرکت به نمایش داده می شود، همچنین نام شرکت در ذهن مشتری نقش میبندد. طراحی آرم شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، یعنی یک لوگوی مناسب و مفهومی می تواند در محبوبیت یک برند تاثیر شگفتی داشته باشد.

 

انواع لوگو را بشناسید و تفاوت ها ومشخصات هر سبک را بدانید

بهتر است قبل از طراحی لوگو ابتدا بدانیم چند نوع لوگو وجود دارد و چه تفاوت هایی دارند. بعد از فکر و تصمیم گیری مشخص کنیم که کدام را می‌خواهیم . در این مقاله ما انواع لوگو را به پنج دسته تقسیم می‌کنیم و در ادامه آن شما می‌توانید توضیحاتی در باره هر نوع و نمونه هایی از کارهایمان دراین دسته بندی مشاهده کنید.

۱- پیکتوگرام (نشانه تصویری)

پیکتوگرام ها معمولا برای بیان تصویری ساده و روان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مفاهیم می‌توانند هشدار دهنده، راهنمایی کننده و… باشند. به عبارت دیگر با استفاده از این نماد های تصویری می‌توانیم به یک ارتباط تصویری دست پیدا کنیم. معمولا این نوع نشانه ها برای آسان شدن ارتباط در یک محیط به کار می‌روند مانند علائم و نشانه های موجود در فرود گاه‌ها، ترمینال ها، مهد‌کودک ها و… و یا تصاویر بعضی از تابلو‌های راهنمایی و رانندگی مانند محل عبور کودکان، عبور کامیون ممنوع، خیابان یکطرفه و … .

در طراحی این نشانه ها تصاویر ساده می‌شوند و چند بخش از عناصر اضافی حذف می‌شوند ولی نباید به گویایی و مفهوم آن صدمه وارد شود، یعنی بیننده به محض دیدن نشانه و یا حداکثر با 3 الی 4 ثانیه مکث به راحتی به مفهوم آن دست پیدا کند. از دیگر خصوصیت هایی که پیکتو گرام ها باید دارا باشند پیوستگی در فرم کلی آن است، یعنی اعضای نشانه از نظر شکلی باید کاملا همگون باهم باشند.

پیکتوگرام برخلاف آرم نیاز به سادگی و گویایی خاصی دارد و از پیچیدگی کمتری نسبت به آرم برخوردار است . پیکتو گرام نباید پیچیده و گنگ باشد چون کارایی خودش را از دست می‌دهد. پیکتو گرام ها در اصل جزو گرافیک محیطی محسوب می‌شوند.

این نوع لوگو در واقع یک شکل می‌باشد که به نام، موضوع فعالیت یا مفاهیم مرتبط دیگری اشاره می‌کند. این سبک بهترین سبک لوگو از نظر ما می‌باشد زیرا یک شکل ساده به راحتی در ذهن ثبت خواهد شد و فارغ از این که بیننده از چه کشوری و با چه زبانی به آن نگاه می‌کند به خوبی با آن ارتباط برقرار می‌کند، دقت داشته باشید که در حالت نماد هم نام برند می‌تواند در کنار یا زیر نماد نوشته شود، اما تمرکز و زمان صرف شده بر روی شکل هست نه بر روی نوشتار و از فونت های آماده ولی متناسب استفاده خواهد شد.

لوگو

۲- لوگو تایپ (لوگو نوشتاری)

گرافیک یا طراحی لوگو به صورت نوشتاری یا همان لوگو تایپ به طور واضح از بهترین سبک ها در طراحی لوگو است. اگر شما این سبک را برای طراحی لوگو خود انتخاب کرده اید، زیاد تلاش نکنید که این لوگو مدلینگ و عجیب و غریب باشد، زیرا در طراحیلوگوی نوشتاری خوانا بودن از ارکان مهم می باشد، پس سعی کنید طراحی ساده و خوانا داشته باشید. اگر کلمه ای که قصد دارید به تصویر بکشید کلمه غیر معمولی می باشد هرچه طراحی ساده تر باشد خود را بهتر نشان خواهد داد و اگر آن کلمه عمومی تر است کمی خلاقیت روی آن پیاده کنید اما تا حدی که قابلیت شناسایی داشته باشد.

فونت ها با اشکال مختلف، سایز های مختلف با ضخامت های متفاوت، کلاس ها و استایل ها (زیبا سازی)، جابجایی ها و به دنبال هم آمدن کلمات ، همه و همه اینها فقط برای زیبایی بیشتر در لوگوی شما نیستند، بلکه مطابقت بیشتر با کیفیت ایجاد شده شکل و شمایل و روح به برند شما خواهد داد.

لوگو نوشتاری معمولا به این صورت است که نام برند با استفاده از فونت مناسب یا سفارشی طراحی شده و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوگوی نوشتاری می تواند به این شکل باشد که نام برند با یک فونت اماده یا سفارشی نوشته شود و با یک تغییر کوچک خلاقانه ، مفهومی را نیز برساند و یا به نوعی خاص و زیبا یونیک شود. مزیت لوگو نوشتاری در این است که وابستگی زمانی ندارد و همیشه قابل استفاده خواهد بود.

طراحی-لوگو-لوتایپ-مونوگرام

۳- حرف نماد (مونوگرام – لترمارک)

حرف نماد یکی از انواع لوگو می‌باشد که در آن با استفاده از حرف یا حروف اول نام برند یک طرح ساخته می‌شود و نماد، حرف یا حروف اول نام برند خواهد بود. این سبک معمولا زمانی استفاده می‌شود که نام برند سخت یا طولانی باشد یا خواندن نام برند سخت باشد. مزیت حرف نماد این است که کمک می کند نماد شما راحت تر و بهتر به یاد سپرده شود. 

نشانه هایی که با حرف اول نام موضوع طراحی میشوند را مونوگرام یا حرف نماد گویند. این نشانه ها خود از جهت طرح ترکیب تعداد حروف در گذشته دارای تقسیمات کوچکتری بوده اند. امروزه کمتر با شیوه های گذشته مونوگرام راطراحی میکندد، بلکهمونوگرام های جدید و مدرن بسیار ساده و با ترکیب بندهایی است که، هدف آن ایجاد یک نقش است تا وضوح و خوانایی حروف.

مونوگرام ها جنبه های تصویری برجسته تری نسبت به لوگوتایپ ها دارند. به بیان روشن تر، یک لوگوتایپ در نگاه نخستباید خوانده شود، اما یک مونوگرام ابتدا دیده می شود و با کمی مکث حروف تشکیل دهنده آن فاش شده و برای بیننده قابل درک می‌شود.

لوگوتایپ-طراحی-مونوگرام

۴- لوگوی ترکیبی (تصویری-متنی)

لوگوی ترکیبی چیست و برای چه اموری مناسب است؟

همانطور گه از نامش پیداست لوگوی ترکیبی، ترکیبی از لوگوی تصویری و متنی است که در آن امکان جدا شدن متن از لوگوی تصویری می‌تواند وجود داشته باشد یا نه، که در حالت دوم متن با لوگوی تصویری به طوری در آمیخته که در جدا کردن آن ها را غیر ممکن می‌سازد. در طراحی لوگوی ترکیبی بر اساس پیچیدگی و میزان جزئیات لوگو می توان آن را به دودسته گرافیکی و illustrative تقسیم کرد. لوگوهای تصویری گرافیکی جزئیات و پیچیدگی کمتری نسبت illustrative دارند. به همین جهت لوگوهای ترکیبی گرافیکی نسبت به نوع دوم لوگوهای ترکیبی بهتر به یاد می ماند. در هر دو نوع لوگو های ترکیبی ، طراحی یک لوگوی منحصر به فرد نسبت به لوگوی متنی و آیکونیک آسانتر می باشد.

نقاط قوت لوگوی ترکیبی

  • طراحی لوگوی ترکیبی منحصر به فرد آسان تر است. و ریسک تقلید و اشتباهی گرفتن آن پایین تر است.
  • مناسب برای لوگوی تیم ها و انجمن های اجتماعی.
  • مناسب برای لوگوی مراکز تفریحی، ورزشی و رستوران ها.
  • اگر قابلیت تفکیک متن را داشته باشد می توان لوگوی متنی یا تصویری را جدا کرده و در موارد لزوم ، بصورت مستقل استفاده کرد.
  • استفاده از لوگو های ترکیبی گرافیکی روی لباس ها و تکنولوژی های پوشیدنی بازخورد بهتری دارد.
  • قابل استفاده در انیمیشن ها
  • لوگوهای ترکیبی از فواصل دور و اندازه های کوچک و در کیفیت های پایین تر به آسانی قابل شناسایی اند.
  • تبدیل لوگو های گرافیکی به سیاه و سفید آسان تر است.

نقاط ضعف لوگوی ترکیبی

  • طراحی لوگوهای ترکیبی پیچیده illustrative نیازمند زمان و هزینه بیشتر است.
  • لوگوی ترکیبی پیچیده سرعت شناسایی پایین تری دارد.
  • بازتولید آنها هزینه بر است.
  • لوگوهای ترکیبی illustrative انعطاف پایین تری برای استفاده در انیمیشن ها و کار های سه بعدی دارد.
  • در اندازه های کوچک تر وضوح پایین و در اندازه دورتر به سختی قابل مشاهده است.

طراحی-لوگو-لوگوتایپ-نشانه

۵- لوگوی کلاسیک یا دَرهم (سبک قدیمی)

قبل از هرچیز باید بگوئیم که این نوع لوگو به دلیل در تناقض بودن با مهمترین اصل از اصول طراحی لوگو یعنی “سادگی” توصیه نمی شود. لوگو های کلاسیک معمولا شلوغ و پرجزئیات هستند و نوشته و نام برند با حالات مختلف با نماد و اشکال دیگر ترکیب می شود.
مشکل لوگوی کلاسیک این است که در اندازه های کوچک بسیار بد و غیر قابل تشخیص خواهد بود و بدلیل شلوغی به سختی بیاد سپرده می شود.

طراحی-لوگو-لوگوتایپ